Dersin Adı | İnsan Toplum Gezegen IV |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HSP 202 | Bahar | 2 | 2 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin, yaşam biçimi tıbbi uygulamalarını bireysel, toplumsal düzeyde önlenebilir kronik hastalıklar bağlamında değerlendirmesi, iletişim becerilerini geliştirmesi, hukuk ve sağlık hukuku konularında bilgi edinmesi ve biyoetik konularında karar verme basamaklarını uygulayabilmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste görsel düşünmenin yanı sıra, bireysel, toplumsal düzeyde önlenebilir kronik hastalıkların risklerinin değerlendirilmesi ve planlanması, iletişim becerilerinin uygulanması ve etik karar verme basamakları ele alınacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, Dersin Tanıtılması Görsel düşünme | |
2 | Etik Giriş, dersin tanıtılması Tıp mesleğine temel oluşturan evrensel etik ve hukuk ilkeler | Bioethics Core Curriculum Section 2: Study Materials Ethics Education Programme Version 1.0 SHS/EST/EEP/2011/PI/3 UNESCO 2011 |
3 | Etik konularında karar verme, problem çözme Biyoetik Genetik ve etik sorunlar | UNESCO. Bioethics Core Curriculum Varsa Chapter, section, konu başlığı vb |
4 | Hasta hakları | UNESCO. Bioethics Core Curriculum Varsa Chapter, section, konu başlığı vb |
5 | Yaşamın sonu ve ölümle ilgili etik sorunlar Transplantasyon Üreme ile ilgili etik sorunlar Araştırma ve etik Bilimsel yayınlar ve etik | UNESCO. Bioethics Core Curriculum Varsa Chapter, section, konu başlığı vb |
6 | Sağlık Hukuku Sosyal Haklar / Sağlık Hakkı / Hekimin yasal sorumlulukları | Paul Hunt (2016). “Interpreting the International Right to Health in a Human Rights-Based Approach to Health”, Health and Human Rights, Vol. 18, No. 2, Special Section: Universal Health Coverage and Human Rights, pp.109-130. https://www.jstor.org/stable/10.2307/healhumarigh.18.2.109 Aruna Kumar Malik (2010). “Issues Of Justiciability And Inequality: Rethinking of Human Rights with Special Reference to Right to Health”, The Indian Journal of Political Science, Vol. 71, No. 4 , pp. 1089- 1102. https://www.jstor.org/stable/42748939 Tony Evans(2002).”A Human Right to Health?”, Third World Quarterly, Vol. 23, No. 2, Global Health and Governance: HIV/AIDS, pp. 197-215. https://www.jstor.org/stable/3993496 |
7 | Sağlık Hukuku | |
8 | Sağlık Çalışanı Sorumluluğu / Devletin Sorumluğu | John D. J. Havard (1989) “The Responsibility Of The Doctor”. BMJ: British Medical Journal, Vol. 299, No. 6697, pp. 503-508. https://www.jstor.org/stable/29705090 J.D.Finch (1987). “Legal Obligations and Responsibilities of the Medical Practitioner”, BJA: British Journal of Anaesthesia, Volume 59, Issue 7, July 1987, Pages 870–876. https://doi.org/10.1093/bja/59.7.870 Annis Gillie (1964). ”Ethical and Legal Obligations of the Medical Profession”. Br Med J., 2(5401): 113–115. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1815942/ Banu Karakus Yilmaz , Hatice Topcu , Yahya Ayhan Acar (2017). “Assessment of Legal Obligations of Physicians from Emergency Physician Perspective”. The Medical Bulletin of Sisli Etfal Hospital, V: 51(2), pp.142-8. DOI: 10.5350/SEMB.20170403115602. |
9 | ASM Ziyaretleri – Rehberler ve Nasıl Kullanılacağı | Clinical Practice Guideline for Diagnosis, Treatment and Follow-up of Diabetes Mellitus and Its Complications - THE SOCIETY of ENDOCRINOLOGY and METABOLISM of TURKEY (SEMT) 2018 ESC/ESH Guidelines for themanagement of arterial hypertension-The Task Force for the management of arterial hypertension of the European Society of Cardiology (ESC) and the European Society of Hypertension (ESH) |
10 | - | |
11 | Kültürlerarası yeterlikler | |
12 | Kültürlerarası yeterlikler | |
13 | Olgu Sunumları | - |
14 | - | |
15 | Sağlık Hukuku Olgu Sunumlarıyla Genel Değerlendirme | - |
16 | Kültürlerarası yeterlikler | L. A. Samovar, R. E. Porter, E. R. McDaniel (2009). Intercultural Communication A Reader 12th ed. Boston, Mass.: Wadsworth Cengage Learning |
17 | Kültürlerarası yeterlikler | Everett M. Rogers, Thomas M. Steinfatt (1999) Intercultural Communication, IL: Waveland Press Deardorff, D. K. (2006). Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization. Journal of studies in international education, 10(3), pp. 241-266.Intercultural Communication, IL: Waveland Press Deardorff, D. K. (2006). Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization. Journal of studies in international education, 10(3), pp. 241-266. |
18 | - | - |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 3 | 25 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | 1 | 10 |
Ara Sınav | 2 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 65 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 35 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 18 x teorik ders saati) | 18 | 2 | 36 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 18 x uygulama/lab ders saati) | 18 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | ||
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 3 | 10 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | 1 | 6 | |
Ara Sınavlar | 2 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 10 | |
Toplam | 138 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İnsan bedeninin normal yapı ve işlevlerini; moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde açıklar, bunları bireylerin sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik (beslenme, egzersiz, aşılama, ruh sağlığı, vb.) öneri, uygulamalar ve klinik durumlar ile ilişkilendirir | X | ||||
2 | Hastalıkların mekanizmalarını moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde tanımlar; bunları hastalık bulguları, tanı ve tedavi yaklaşımları ile ilişkilendirerek kanıta dayalı kararlar verir. | |||||
3 | Tıbbi karar verme sürecinde etik ilkeler, bilimsel gerçekler, yasal düzenlemeler ile hastanın biyopsikososyal ve kültürel özelliklerini göz önüne alır. Yasalar ve sağlık hizmeti sunumu uygulama standartları çerçevesinde, hastaların özerkliğine, hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir ve saygı gösterir. | X | ||||
4 | Tıbbi hataları en aza indirmek için hasta güvenliğini önceler, risk değerlendirmesi yapar, gerekli önlemleri alarak tıbbi uygulamaları gerçekleştirir ve kayıt altına alır. | |||||
5 | Sağlık çalışanları, hastalar ve hasta yakınları ile saygıya dayalı, yapıcı, dil, inanç, ırk ve kültürel özelliklere saygı, empati ve özen temelinde şekillenen, güvene dayalı, açık ve etkin bir iletişim kurar. | X | ||||
6 | Hastaların değerleri, inançları, öncelikleri ve gereksinimlerini gözeterek kanıta-dayalı seçenekler sunar ve tıbbi karar verme sürecine katar. | X | ||||
7 | Gezegenimizin sunduğu kaynakları korur. Bunların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar. | X | ||||
8 | Güncel, geçerli ve güvenilir bilgilere teknolojiyi etkin kullanarak ulaşır; bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirerek, problemlerin çözümü, kanıta dayalı tıbbi karar verme süreci, hastalıkların önlenmesi, tanısı ve yönetimi için kullanır. | X | ||||
9 | Sağlık alanında bilimsel bilgi üretmek üzere sorunları tanımlar, hipotez oluşturur, araştırma ve ekip çalışması yapar, sonuçlarını analiz ederek bilgiyi paylaşır. | X | ||||
10 | Kendi performansını değerlendirerek ve geri bildirim alarak, geliştirmesi gereken yönlerini ve geliştirme seçeneklerini belirler; bir plan dâhilinde uygular. | X | ||||
11 | Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | ||||
12 | Yaşam boyu öğrenme ilkeleri çerçevesinde, tıbbi bilgilerini ve kendini sürekli olarak yeniler. | X | ||||
13 | Sağlık alanında edinmiş olduğu profesyonel bilgi, görüş, deneyim ve değerlendirmelerini çeşitli iletişim araçları kullanarak, kurumlar, meslektaşları ve toplumla paylaşır. Sağlık savunuculuğu yaparak, sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla politikaların geliştirilmesine katkı sağlar. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest